close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נתונים- אמונה יכולה להקל על קשיי הזדקנות

מערכת שורשיט אדר, תשעג01/03/2013

כפי שמתכננים את המשך החיים מבחינה פיננסית, יש חשיבות מרובה לתכנן גם את היכולת להמשיך ולקיים מצוות גם בשנות הזקנה.

תגיות:

תכנון שנות הפרישה סובב לא רק סביב נושא הכסף. באותה מידה חשוב גם להשקיע בחיים הרוחניים ולשמור על אורח חיים שמאפשר שמירה על מצוות הדת גם בגיל הזהב. מחקרים מצביעים על היתרון שמלווה את חייהם של אנשים שממשיכים להקפיד לקיים מצוות גם במסגרת בית הכנסת המקומי והקהילה הדתית. מסיבה זו, רבים מבתי הדיור המוגן מציעים לדיירים שלהם בית כנסת במסגרת הבית.

כפי שמתכננים את המשך החיים מבחינה פיננסית, יש חשיבות מרובה לתכנן גם את היכולת להמשיך ולקיים מצוות גם בשנות הזקנה.

האמונה משמשת לאנשים מבוגרים רבים משענת מוצקה בעולם של אי ודאות והיא מקור לנחמה

במצבים קשים שהם נחלתם של אנשים מזדקנים בין אם הם בביתם, במוסד כלשהו שמיועד לבני הגיל המבוגר, בית החלמה או דיור מוגן.

זה לא קל להזדקן. זהו הזמן בו אנשים מאבדים את העבודה שספקה להם תחושה של זהות, מאבדים את הניידות הפיזית שמגבילה את החופש להשתתף בפעילויות שונות, ולפעמים אפילו את האפשרות להמשיך להתגורר לבד בבית. בגיל זה מאבדים גם בני משפחה וחברים קרובים והרשת החברתית הולכת ומצטמצמת דווקא בזמן שבה היא נחוצה ביותר.

כל האבדנים האלה מציבים בפני המזדקנים אתגרים משמעותיים בתחום בריאות הנפש. למרבה המזל דווקא אנשים דתיים ושומרי מצוות מצליחים לבלום אבדנים אלה. המחקר מצא קשר בין חיים דתיים שמלווים באמונה ובשמירה על מצוות, לבין תוצאות בריאותיות טובות יותר בקרב קשישים. ממצאים שהוצגו לאחרונה קבעו כי אורח חיים שמלווה בשמירה על מצוות יכול להגן על האדם מפני הבדידות בהמשך חייו. זאת משום שאנשים מבוגרים דתיים משולבים ברשת גדולה יותר שכוללת את כלל הקהילה הדתית שתומכת בהם גם מבחינה חברתית. המעורבות של הקשיש בחיי הקהילה הדתית שסובבת סביב בית הכנסת מהווה משאב חברתי חשוב ביותר עבורו.

אנשים מבוגרים דתיים ושומרי מצוות נוטים להראות לאורך זמן חוסן רב יותר לנוכח מקרים של טראומה, לחץ ואובדן. מבוגרים דתיים שמצבם הבריאותי טוב מעידים שהם אינם מסתובבים עם המחשבה אם הם שמחים או לא שמחים, אם יש להם את זה או אין להם את זה – הם פשוט אסירי תודה על מה שיש להם ומשתמשים במה שהשם נתן להם.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה